Articles


Mourning (Duelos)

And when do the disappeared return? Each time we think of them by José Roca. 


Sonorous Rubble, Mourning Affect by Juan Diego Pérez Moreno.

 The political status of mourning: archeology of absence by Laura Flórez. 

 A Resonant Image by David Medina.

The Sound of Disappearance: on Duelos by Clemencia Echeverri. María del Rosario Acosta, philosopher. 2021. 

LIMINAL retrospective (1998-2019)

 The Staging of War. By: Carlos Jiménez. 

 Clemencia Echeverri: LIMINAL. By: María Margarita Malagón-Kurka. 

 Ways of Making Worlds. Narrative and Technological Devices in the Work of Clemencia Echeverri. True Fictions. By: Rodrigo Alonso.

 The Work of Clemencia Echeverri. A Journey to the Core of her Obsessions. By: Piedad Bonnett.

 River by Assault: poetice, politics and eroticims. By: María Margarita Malagón-Kurka.

Various

 Arte en y más allá de la violencia en Colombia. Cuestiones antropológicas y existenciales en obras de Clemencia Echeverri y Oscar Muñoz. Por: María Margarita Malagón-Kurka.

 Clemencia Echeverri. The Ability to Move Us. By: Ivonne Pini. ArtNexus. 

 Clemencia Echeverri, The Space and the Phantoms, Sol Astrid Giraldo, varias obras. Revista Universidad de Antioquia. No. 311, 2013. 

 Semiótica de dos obras multimediales. Lin Pen Chwen, Clemencia Echeverri. Acentos culturales, nativos e inmigrantes digitales. Página 44 - 57. Publicado en International Journal of Digital Media Design.

 Habitando otros mundos. Propuesta por un análisis del videoarte en América Latina. Celia Riboulet. Universidad Autónoma del Estado de México. 

 La fotografía como estrategia para contar historias del horror del conflicto colombiano. Sonia Cogollo. Universidad de Antioquia. Revista de investigación en el campo del arte. 

 Topología y reconstrucción en el arte: reconfiguraciones del espacio del museo. Gustavo Gómez. Revista Calle 14. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. 

• Clemencia Echeverri. Revista Arte en Colombia. Marta Rodríguez. 

Skyless (Sin Cielo) 

 The Roar of the River Grows Ever Louder. Polluted Waters in Colombian Eco-Art. From Alicia Barner to Clemencia Echeverri. Gina McDaniel Tarver. Routledge, New York. 

 
Mining Colombian contemporary art: histories, scales and techniques of gold extraction. Ana Bilbao. Burlington Contemporary. England. 

 Clemencia Echeverri: unrestful waters. José Roca. Notes for the exhibition at Sicardi Gallery, Houston.

River by Assault

 Acts of Remaining: Liquid Ecologies and Memory Work in Contemporary Art Interventions. Liliana Gómez. Routledge, New York. 


Nóctule (Nóctulo)

 Conversatorio con Gustavo Chirolla, Maria Belen Saez de Ibarra y Clemencia Echeverri.

Sacrifice (Sacrificio)

 The Territories, the Needles, the Failures. By: Sol Astrid Giraldo. 

Voluntary Testimony (Versión Libre)

 Interpellations a prupose Clemencia Echeverri's Versión Libre, Gustavo Chirolla, 2011

Heritage Games (Juegos de Herencia)

 
The montage and the document: The (in)visible singularity. Juan Carlos Arias. Catálogo, 2011.

 Clemencia Echeverri. María Margarita Malagón. Art Nexus, 2011.

 Inherited Games. Susana Pérez Tort. Catalog, 2010.

 Juegos de herencia la lógica de los espectros y la tecnología de la memoria. Gustavo Gómez, Libro Sin Respuesta. 2009.

Border (Frontera)

 Border Line, Beatriz Mesa Mejía, Periódico el Colombiano. 2012.

Treno

 Deep inside the river, Video installation and Phootography . María Belén Saez de Ibarra, 2009.

 Mirada al Sesgo, María Victoria Uribe. Libro Sin Respuesta. Divulgación Cultural Universidad Nacional. 2009.

 Política de una Trenodia Audiovisual. Gustavo Chirolla, Deleuze and contemporary art Stephen Sepke. Edimburg University Press. 2010.

 Política del grito en una Trenodia. Gustavo Chirolla, catálogo, 2009.

Treno. María Belén Sáez de Ibarra. Libro Sin Respuesta, Divulgación Cultural Universidad Nacional. 2009.

Speech Acts, María Belén Saez de Ibarra. Texto exposición. Museo de Arte Universidad Nacional, 2009.

 Treno (Funeral Song) Clemencia Echeverri, Libro Sin Respuesta, Divulgación Cultural Universidad Nacional. 2009.

 Treno. Martha Rodriguez.Libro Sin Respuesta, Divulgación Cultural Universidad Nacional. 2009.

 Treno, visualidad sonora. Maria Victoria Uribe. Libro Sin Respuesta, Divulgación Cultural Universidad Nacional. 2009.


Acidia

The baroque image factory, the cloisters and the female bodies. Three moments: Sor Josefa del Castillo, Clemencia Echeverri and María Teresa Hincapié. Sol Astrid Giraldo. 2021. 

 Acidia Anomie, Martha Rodriguez, Libro Sin Respuesta, Divulgación Cultural Universidad Nacional. 2009.

 Acidia Anomie. Natalia Gutierrez, catálogo, 40 años del Salón Nacional de artistas. 2006.

Muta

 Muta, Martha Rodriguez. Libro Sin Respuesta, Divulgación Cultural Universidad Nacional. 2009.

Voice (Voz) 

 
Arte y mediación tecnológica, intersecciones entre interactividad, lenguaje y subjetividad. El proyecto Voz de Clemencia Echeverri. 2020. Griselda Guarnieri, PhD. 

 Poéticas visuales mediadas por la tecnología. La necesaria opacidad. Cuadernos del Centro de Estudio en Diseño y Comunicación. 2013. Susana Pérez Tort.

 Voice Biennial Liverpool. Maria Belén Saez de Ibarra, presentation, 2010.

 Voice, Clemencia Echeverri. Libro Sin Respuesta, Divulgación Cultural Universidad Nacional. 2009.

 Voz instalación sonora. Clemencia Echeverri Libro Sin Respuesta, Divulgación Cultural Universidad Nacional. 2009.

 Voice net video and navigation platform. Actos del habla. Libro Sin Respuesta, Divulgación Cultural Universidad Nacional. 2009.

 Voz, resonancias de la prisión. Martha Rodríguez. Libro Sin Respuesta, Divulgación Cultural Universidad Nacional. 2009.

 The Panopticon or the penitentiary Architecture. Cristina Lleras, catálogo. 2006.

Quiasma

 Isea 2004.Tallin Conference. Abstract.

 Quiasma por Bárbara Santos, Andrés Burbano, Santiago Ortiz, Clemencia Echeverri. 2003.

 Quiasma: experiencia audiovisual a través de un territorio en tensión. Isea 2004 Tallin conference.

 Geopolitics and Media. By: Bárbara Santos, Andrés Burbano, Santiago Ortiz and Clemencia Echeverri

Cal y Canto

 Cal y Canto una video instalación de Clemencia Echeverri. Imelda Ramirez. Revista Yesca y Pedernal, Eafit. 2003.

 Cal y Canto, Ana María Lozano, Catalogue, 2002.

He Can Still Fight (Exhausto aún puede pelear)

 Anotaciones para una topología agónica. Carlos Jimenez, catálogo. 2000.

• Clemencia Echeverri y el conflicto de los espacios. Por: Carlos Jiménez. 2001.

 Even though exhausted, he still fights, Carlos Jiménez (catalogue fragment), 2000.

De doble filo

 
Memorias: conceptos, relatos y experiencias compartidas. Capítulo: Medellín (1980 - 2013) las grietas del espejo. Arte, violencia y memoria. Sol Astrid Giraldo. Universidad de Antioquia. 2020. 

 Doble Edge. Actos del habla exhibition. Libro Sin Respuesta. Divulgación Cultural Universidad Nacional. 2009.

Family Appetites (Apetitos de Familia)

 Family Apetites, María Belén Saez de Ibarra. Actos del Habla. Libro Sin Respuesta, Divulgación Cultural Universidad Nacional. 2009.

 Apetitos de Familia, Martha Rodriguez, Revista Art Nexus, No. 99, 2004.

Intimate House (Casa Íntima)

Casa íntima. Revista Artefacto. Marta Rodríguez. 

 Intimate House, fragment. Interview with Piedad Bonnet. Catalogue. 2006.


Academic Theses

 Las voces de lo indecible en cinco videoinstalaciones de Clemencia Echeverri. Mónica Uribe, tesis de maestría. Universidad de los Andes. 2020. 

 Arte colombiano contemporáneo: archivos éticos. Natalia Gutiérrez, tesis doctoral. Universidad Nacional de Colom


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