/ CV CLEMENCIA ECHEVERRI 

EDUCATIONAL BACKGROUND

1994-95
Master in Fine Arts, Sculpture. Chelsea College of Arts And Design, London.
1995-96
Post-Graduate Diploma, Contemporary Art History and Theory, Chelsea College of Art and Design, London.
1983 B.A Fine Arts, Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia.
1974. BA Visual Comunications. UPB University. Medellín, Colombia. 

ACADEMIC AND TEACHING EXPERIENCE

2003
Research, Chelsea College of Arts London.

1982 - 2009
Creation and Implementation, of The Fine Arts Master Program, Universidad Nacional de Colombia, Bogota.  with Professor Trixi Allina 1993-
Full time Professor, Universidad de Antioquia, Colombia. Until 1982-1992.
Full time Professor, Universidad Nacional de Colombia. Until 1992- 2009.

ARTS ADMINISTRATION
1986 Assistant Director, Museo de Arte Moderno, Medellín.

BOOKS

2019
Duelos” design and publication by Bárbara Santos. Produced by the Ministry of Culture of Colombia. ISBN 978-958-48-7056-8. Fragmentos, Espacio de Arte y Memoria. 

2019
LIMINAL”, catálogo. Produced by the Bank of the Republic. Museo Miguel Urrutia (MAMO). 

2017
La Imagen Ardientewritten by Sol Astrid Giraldo. Produced by the Ministry of Culture of Colombia. Dedicated to the work of Clemencia Echeverri. ISBN 978​-958-753-241

2016
"Trepidaciones" Colección de Arte Contemporáneo, Seguros Bolívar. Curated by José Ignacio Roca and Alejandro Martín, produce a volume of three books with other two artists: José Alejandro Restrepo and Juan Fernando Herrán. ISBN 978​-​958-58625-7-9.

Contemporary Colombian Art. Edited by Hossein Amirsadeghi. Executive editor: Catherine Petitgas. London, England ISBN-13: 978-0500970768.

2009
Sin Respuesta”. Clemencia Echeverri Art work. 1995-2009, Edited by Divulgación Cultural de la Universidad Nacional de Colombia. Distribución Benjamín Villegas.
ISBN 978 958 719 203 2. Bogotá 2009

PUBLIC COLLECTIONS

Sin Cielo/SkyLess Hirsrom Museum Texas, 2018.
Sin Cielo /Skyless, Banco de la República, Bogotá, Colombia.
Treno  1/5 DAROS-Latinoamérica. Collection. Zurich, 2007.
Treno 2/5 Adquisition award. Fundación Gilberto Alzate Avendaño, Bogotá.
Treno 3/5 Banco de la República.
Treno 4/5 Colección privada, Costa Rica.
Treno 5/5 Colección Privada, Bogotá.
Treno F/CMOLAA. Museo de Arte Latino Americano de los Angeles, 2007.
Treno F/C Museo de Arte. Universidad Nacional de Colombia.
Quiasma  1/5  Museo MEIAC. Spain, 2006.
Cal y Canto 1/5  Latinamerican Collection Essex. England, 2003.
Sacrificio 1/5 Banco de la República. Bogotá, 2013.
Sacrificio F/C Museo Nacional de Colombia.

SOLO AND GROUP EXHIBITIONS

2019
Liminal. Retrospective, Museum of Contemporary Art, Banco de la República, Bogotá. Curator María Margarita Malagón. October.
Duelos. Video instalación. Espacio de Arte y Memoria. Museo Nacional de Colombia, Bogotá. Ministerio de Cultura. 

2018
Río por asalto. Bienal de Shanghai. Shanghai, China. November. 
Oma Award.  Elegy. Video installation. ArtBO space. October.

2017
Sin Cielo/Skyless and Treno,  Sicardi Gallery.
La Vuelta. 28 Colombian Artists. Arles, France.  Les Rencontres de la Photographie. Curators, Carolina Ponce de León and Sam Stordzé.
Desde Medellín, una escena artística Colombiana. Musee dárt Les Abattoirs. Toulouse, france. Curators, Valentin Rodriguez and Nydia Gutierrez.
Sin Cielo/ Skyless, Energética. Curated by Jose Ignacio Roca and Isaac Dyner. Video projection.

2016
Sin Cielo/ Skyless, Video wall and one channel video. Commission by Museo de Arte Banco de la República.
ArtBo Oma award. Subterra One channel video.
Sacrificio (Díptico). Museo Nacional de Colombia. ”La Tierra como recurso, hall”.

2015
Nóctulo.  Multichannel Video Sound Installation. Photography and Drawings. NC- Arte, Bogotá.
Conexao. Nóctulo (Dibujos). Colectiva Galería Eduardo Fernandes, Sao Paulo.
Treno “Waterweavers, The River in the Colombian Contemporary Visual and Material Culture”. Bard Graduate Center. New York. 2014,  Casa de América. Washington 2015, Conde Duque, Madrid. 2015. Curaduría: José Ignacio Roca.
La 5ª. Pared. NC-arte. Nóctulo. Five years revisión.

2014
Sacrifice
Biennal de Cartagena. http://www.biaci.org/
Rencontres Internacionales, París 1 al 7 de diciembre 2014. Title: Supervivencias Video Colombia 2013 will be screened: at Gaité Lyrique, www.art-action.org
Juegos de Herencia. Museo de Arte Moderno de Barranquilla, Colombia.

2013
Instants Video Festival Marselle, 50Ans  dÁrt Video. Juegos de Herencia (Inherited games one channel), France.
43 SNA Salón (inter) Nacional de Artistas. Medellín, Colombia. Sacrificio (Sacrifice).
Supervivencias (Survivals), multichannel video installation and Photography. Alonso Garcés Gallery, Bogotá.
Treno, multichannel video installation. A group show "Y Creemos en un solo Dios" at Museo de Arte Universidad Nacional de Colombia.
Sacrifice, multichannel video installation at the Salón Nacional de Artistas.

2012
Quietud. Multichannel Video installation sound “Homenaje a John Cage”. Universidad Nacional de Colombia.
Kratkofil  Plus Video Festival Frontera (Border). Baria Luka, Bosnia Herzegovina.
Screen Video Festival. Barcelona. Arts Santa Monica. Frontera (Border)

2011
MDE11  International Fine Arts Project Medellin, Colombia. Frontera.
Cosmovideografía Latinoamericanas, CENART Mexico DF. Juegos de Herencia, One cannel.
VI Luis Caballero Award. Short listed. Versión Libre project. Multichannel Video Installation.
Juegos de Herencia, Multichannel Video Installation and Photography.
Alonso Garcés Gallery. Bogotá. Solo exhibition.
Frontera (Border), Video installation and photography. MDE11  International Fine Arts Project Medellin, Colombia.
Juegos de Herencia (Inherited Games),  one cannel. "Instant Video Festival". Marselle, France

2010
Liverpool Biennial. England. Sound image installation. No Longer Empty sound curatorial project. VOZ (Voice) .
Treno. The first Fine Arts Biennial. Short List. Fundación Gilberto Alzate Avendaño. Bogotá., Video  
Voz/net. CD­ ROM Supoorted by Arts Council. Londres.
Art NET Colombia project , Voz/net. Biblioteca Luis Angel Arango. Bogotá. http://www.artenlared.org/sccs/06/02.htm
Treno. Festival internacional de la Imagen, Manizales, Colombia http://www.festivaldelaimagen.com/
Voz. Liverpool Biennial. England. Sound image installation. Sep–Nov

2009
Treno “Actos del Habla” Museo de Arte Universidad Nacional. Bogotá. Curator Maria Belén Saez de Ibarra
Treno “For You” Daros-Latinamerica  Museum. Zurich http://www.daros-latinamerica.net/ April 25 Sept 6 2009.
Treno  “Dont stare at the sun”. Centre of Contemporary Art "Znaki Czasu" in Torun  Torum Polonia 27.06.2009 - 13.09.2009 Works from Daros Latinamerica Collection
Artists: Mauricio Alejo, Juan Carlos Alom, María Fernanda Cardoso, Clemencia Echeverri, Regina José Galindo, Teresa Margolles, Ana Mendieta, Ernesto Neto, Javier Téllez 
Curated by: Agnieszka Pindera, Joanna Zielińska http://www.csw.torun.pl/aktualnosci/fotoreportaz-z-otwarcia-wystawy-nie-patrz-prosto-w
La Muerte está viva. Galería Mundo. Bogotá Varios artistas
Herencia. Stainless stell print. Feria Art Bo. Bogotá
Voice/net. CD-ROM. To be disseminated in five English prisons and Art Institutions. Supported by the Arts Council London. 

2007               
Voz/net. Supoorted by Arts Council. Londres.
Voz/net. Art NET Colombia project Biblioteca Luis Angel Arango. Bogotá. http://www.artenlared.org/sccs/06/02.htm
Treno. Sound Video Installation and Photograph Alonso Garcés Gallery. Bogotá http://www.alonsogarcesgaleria.com/CEcheverri.htm
http://www.elniuton.com/cuerpo/ELNIUTONfinal.html 

2006
Obra Viva Project [Live Works Project], Banco de la República, Colombia
Quiasma Project with Bárbara Santos, Andrés Burbano, Santiago Ortíz.
Voz-resonancias de la prisión, Interactive video sound installation. Museo Nacional de Colombia. Bogotá. http://www.museonacional.gov.co/body_voz.html
Proyecto Frontera. Mobile performance with the video and Photography. Banco de la República, Manizales. Supported by Banco de la Republica. Bogotá.
Salón Nacional de Artistas. Muta, Iinteractive sound installation. Teatro Colón, Bogotá.
Clima Zero. Alonso Garcés Gallery. Photography. 5 artists: Clemencia Echeverri, Hiroshi Sugimoto, Luis Fernando Peláez, Luis Morales, Bernardo Salcedo.
Acidia [Anomie] – Action in writing. Salón Regional de Artistas, Tunja, Colombia.
Muta [Pack of Hounds] – Interactive sound installation. Presidential Box, Teatro Colón, Opera House; Salón Nacional de Artistas, Bogotá.
Otras Miradas 10 Artistas Colombianas [Other Gazes: Ten Colombian Female Artists] Touring: Francia, Venezuela, Argentina, Brasil, Uruguay, Chile. De Doble Filo [Double-Edged] – Video, sound and installation. Itinerant exhibit. http://www.mnav.gub.uy/otrasmiradas.htm 
Frontera [Frontera: Live Work]– Video and sound collective mobile act. Banco de la República, Manizales 

2005
Artrónica, Bogotá. 
Ars Electronica, Austerlitz Banquet.
Arts Electronica Festival, Madrid.

2004
ISEA2004, Arts Electronic Festival, Helsinki, Stockholm, Tallinn.
Metal Residence, London. 

2003
Cal y CantoVideo-sound installation. Universidad EAFIT,  Medellín.
Mutismo. Fragmentos para un video amoroso [Fragments for an Amorous Video] – Collective project.  Galería Santa Fe, Planetario Distrital, Bogotá.

2002
Quiasma. Oráculo y Paisaje [Quiasma: Oracle and
Landscape]http://moebio.com/santiago/G+Q/. With Bárbara Santos, Andrés Burbano and Santiago Ortíz. 

2000
Exhausto aún puede pelear [Even Though Exhausted, He Can Still Fight]– Video-sound installation for the Premio Luis Caballero [Luis Caballero Awards]. Honorary Mention.
VI Bienal de Cuba [Sixth Biennial, Cuba]. Casa Intima. Havana

1999
Arte y Violencia [Art and Violence]. De Doble Filo [Double-Edged] – Video-sound installation Museo de Arte Moderno, Bogotá. 

1998-99
VI Bienal de Bogotá [Sixth Biennial, Bogota]. Apetitos de Familia [Family Apetittes] Video-sound installation. Museo de Arte Moderno, Bogotá. 

1997-98      
Salón Nacional de Artistas [National Artists’ Hall]. Casa Intima – Video-sound installation, Bogotá.

1997            
La Mirada expuesta [The Exposed Gaze] – Video and sculpture. Galería Espacio.
Vacío, with Rolf Abderhalden and Trixi Allina. Bogotá.
Salón Regional de Artistas. Video “Casa Intima” primera parte.  Estación de la Sabana. Bogotá.
Diseño de joyas por artistas. Museo de Arte Moderno de Medellín.
Intervenciones en el Museo.  Museo de Arte Universidad Nacional. Bogotá.
Re-visión. Proyección y sonido. Cámara de Comercio de Medellín.
The 5th. International Shoebox Sculpture Exhibition". University of Hawaii and Manoa. Art Gallery. Hawai
XXXV Salon Nacional de Artistas. Bogotá. 

1994
Escultura y proyectos públicos. Universidad Nacional de Manizales. Facultad de Arquitectura.

1993
Portafolio AGPA. Museo de Arte Moderno de Medellín.

1992-1991
Mujeres para el siglo XXI. Museo Nacional, Bogotá, Colombia.
Salón de artistas de Risaralda, Quindío y Caldas. Manizales. Colombia.

1992
Simposio Internacional de Escultura. Isla del Caribe Guadalupe. Francia. 11 artistas internacionales. Curaduría: Gerard Xuriguera. 

1990
"Metal y Memoria". Museo de Arte Moderno de Medellín. Medellín, Colombia.
30 de los 90. Biblioteca Publica Piloto. Medellín. Colombia. 

1987
XXXI Salón Nacional de Artistas, Medellín.
Artistas Antioquenos en el MAMM. Museo de Arte Moderno, Medellín. 

1986
XXX Salón Nacional de Artistas. Museo Nacional. Bogotá.
Obras premiadas para el nuevo Aeropuerto José Maria Córdova. Rionegro, Antioquia.
Biblioteca Luís Ángel Arango. Bogotá.
Concretos. Galería Casa Negret . Bogotá.
Salón Nacional de Artistas Colombianos. Bogotá.
Salón regional de artistas. Bogotá.

1983
Medellín en el MAMM. Museo de Arte Moderno. Medellín. 

1980
El Arte en Antioquia en la década de los 70. Medellín, Colombia.

1979
Talleres del Taller. Taller de Artes. Curaduría Samuel Vásquez.
Cámara de Comercio de Medellín.
V Salón de Artistas del Viejo Caldas. Manizales.
X Salon de Arte Joven. Museo de Antioquia, Medellín.

1977
II Salón Regional de Artes Visuales.
Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia.

INTERACTIVE PROJECTS
Quiasma Project..  Artists: Clemencia Echeverri,  Bárbara Santos, Andrés Burbano y Santiago Ortíz. Suported by Daniel Langlois Foundation, Canadá  http://moebio.com/santiago/G+Q/
Quiasma Festivals Participation:
- Festival de Artes Electrónicas, ISEA  Helsinki-Estocolmo y Tallin. 2004.
- Festival de Artes Electrónicas, Banquete, Madrid. 2006.
- Ars Electrónica  Alemania. 2005.
- Artrónica   Biblioteca Luis Angel Arango. Bogotá, 2006.
- Metal Residency. London
Voz/Resonancias de la Prisión. Museo Nacional de Colombia. 2007 Interactive sound installation. 3 Halls.

AWARDS AND SCHOLLARSHIPS
OMA award ARTBO, 2017.
Grantor, OMA Company
· Prize Tribute to Artists, 2015.
Grantor: Ministry of Education and Culture. Bogotá.
· Artistic Residence, Yaddo, Saratoga Springs, New York, 2014.
· Creation Grant: Title of the work Version  Libre
· Nominated for the VI version of the Luis Caballero Prize, 2011.
Otorgante: IDARTES Instituto de las Artes, Bogotá.
· Biennial Prize of Fine Arts. 2010.
For the work: Treno.
Grantor: Gilberto Alzate Avendaño Foundation. Bogotá.
Research grant. 2008 For the Book Unanswered National University of Colombia. Colombia. 2009.
· Creation Grant. 2007-2008
Licensor: National University of Colombia. Title: Heritage Games.
· Creation Scholarship for individual artists, 2005-2007.
Grantor: Arts Council London.
Voice-net title. Project platform for the web.
Creation grant 2004-2005
Licensor: National University of Colombia. National Call.
Voice/resonances of the prison Interactive sound project and video installation. 
• Creation grant: 2002-2004
Grantor: Daniel Langlois Foundation of Canadá.
Title: Quiasma, with the artists Bárbara Santos, Andrés Burbano and Santiago Ortíz.
Interactive navigation platform.
• Work Price, 2000.
Grantor: District Institute of Culture. Nominated for the National Contest "Premio Luis Caballero", Bogotá.
Prize: First mention of Honor
Project: Exhausted can still fight. Video Installation.
• Creation Grant. 1999.
Licensor: National University of Colombia. National Call,
Works: Cal y Canto y Exhausto can still fight.
• 1998 Award
Licensor: José María Cordova Airport. Medellín National Call for Sculpture Competition for the airport.
Prize and construction of the Urban sculpture "Cometas".
• 1997 Award
Grantor: Private competition ISAGEN electrified company.
Second prize Public Sculpture Territory, Medellín, Colombia.
• Residence 1996
Licensor Delfina Studio Trust. London
To develop in Casa Manilva. Spain.
Fine  Arts Scholarship. 1994
Grantor: Ministry of Culture. Colombia.

 

Información de la artista publicada bajo licencia libre. Está permitida su copia y reproducción en otras páginas web.